Telementoring USG to narzędzie, które łączy doświadczenie ekspertów z możliwościami zdalnej edukacji. Dzięki połączeniu online uczestnicy szkoleń mogą uzyskać wsparcie w czasie rzeczywistym – dokładnie wtedy, gdy tego potrzebują.
Jak szkolić skutecznie, bezpiecznie i nowocześnie?
W Akademii Medinco stawiamy na naukę przez praktykę – i właśnie w tym może pomóc telementoring USG. To rozwiązanie, które umożliwia zdalne wsparcie doświadczonych ekspertów podczas wykonywania badania. Technik lub lekarz może połączyć się z mentorem w czasie rzeczywistym, pokazując na żywo obraz z aparatu USG i uzyskując konkretne wskazówki – głosowe, pisemne lub nawet graficzne. To rozwiązanie, które zdobywa popularność m.in. w Stanach Zjednoczonych, sprawdza się nie tylko w codziennej pracy, ale również w edukacji.
W praktyce wygląda to tak, że osoba wykonująca badanie – na przykład technik lub lekarz – może w każdej chwili połączyć się z bardziej doświadczonym specjalistą. Dzięki aplikacji zainstalowanej na tablecie przy aparacie USG obraz z badania jest transmitowany na żywo. Mentor, który obserwuje wszystko zdalnie, może rozmawiać, pisać na czacie albo nawet rysować adnotacje na ekranie, wskazując konkretne miejsca do uwagi. To daje ogromne poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza osobom, które dopiero się uczą lub mają do czynienia z trudniejszym przypadkiem.
Zdalne wsparcie jest nieocenione w nietypowych przypadkach, takich jak podejrzenie przepukliny, rzadkie zmiany w jamie brzusznej czy wątpliwości co do obrazu w badaniach dzieci. Możliwość uzyskania szybkiej opinii eksperta, który może być nawet w innym mieście czy kraju, pozwala uniknąć błędów, niepotrzebnych powtórek i niepokoju u pacjenta.
Telementoring to także świetne narzędzie do nauki. Osoby z mniejszym doświadczeniem, jak nowi technicy czy młodzi lekarze, mogą zdobywać praktyczne umiejętności pod okiem specjalisty, który krok po kroku wyjaśni, jak ustawić sondę, co warto uchwycić na obrazie i na co zwrócić uwagę przy ocenie. W trudniejszych przypadkach możliwa jest nawet wspólna analiza obrazu przez kilku ekspertów, którzy – każdy ze swojej perspektywy – mogą zaproponować interpretację i wspólnie wypracować decyzję.
Wprowadzenie telementoringu w polskich placówkach nie musi być trudne. Wystarczy aparat z możliwością połączenia przez internet oraz zespół chętnych do współpracy specjalistów, którzy mogą pełnić rolę mentorów. To technologia, która już działa i przynosi konkretne korzyści – nie tylko w USA, ale i coraz częściej w Europie.
Dzięki telementoringowi badania są dokładniejsze, nauka przebiega sprawniej, a pacjent czuje się pewniej i bezpieczniej. To rozwiązanie, które zdecydowanie warto wziąć pod uwagę, planując rozwój szkoleń i usług diagnostycznych.